mardi 6 mai 2008

Happy day

In primul rand....E aproape vara :)
M-am intors din Orient. Acolo ziceam ca plec. Si cand colo....am gasit o minunare imbinare a 2 culturi; imbinare ce m-a lasat fara grai.Serios! Ma asteptam sa-mi placa, insa nu atat de mult. Aveam conceptii pe care acum nu le mai am. Turcii , caci despre ei e vorba, sunt niste oameni foarte ok. N-au nici o legatura cu ce stiam eu ( sau ce mi-a fost indus) despre ei. Sunt mai mult decat primitori, deschisi si foarte saritori. Cel putin cei pe care i-am cunoscut eu. Nu stiu daca sunt asa peste tot, insa Istanbulul m-a convins ca, daca ai putina bunavointa sa cercetezi,gasesti ceea ce cauti :). Nici nu stiu de unde sa incep cu laudatul :))
Pe mine ma fascineaza luminile, asa ca, chiar inainte sa pun piciorul pe pamant turcesc am fost impresionata. Istanbului e imens. In linie dreapta are aproximativ 350 km ( cam cat de la bucuresti la vama veche ...). Imagineaza-ti sa vezi 300 km de lumini de sus....No comment. Just perfect! Apoi traficul...exact haosul de la noi, numai ca mult mai civilizat. Acolo e clar. Trebuie sa ai grija de cel din fata ta.Si, cel cu masina mai puternica trece primul. La prima vedere e imposibil de condus, numai ca, nu e chiar asa...si spre deosebire de ceea ce se intampla la noi, cu tot tarficul ( care apropos, nu se opreste niciodata) masinile se misca. Nu te injura nimeni ca i-ai taiat fata...ca vorba aia..l-ai anuntat. Daca semnalizezi e clar.:)


Apoi, briza aia usoara ce-ti da energie....o intalnesti peste tot pe langa cele 2 mari si o stramtoare. Barci, vapoare, vase de croaziera, o multitudine de vanzatori ambulanti...ce vand orice, dar absolut orice, si se pbimba cu un fel de carut, unele acoperite, altele nu...

, influente arabe ( un fel de atemporaliate...timpul nu are aceeasi valoare, parca sta in loc..) pe alocuri, ceai si tutun la colt de strada si prin magazine....un fel de nu trebuie sa te grabesti cand cumperi ceva...relaxeaza-te, gandeste-te, analizeaza problema, bea un ceai....
Oameni care te invita de pe strada in localul lor, dar fara sa fie agresivi...femei cu capul acoperit, dar totusi foarte funky si stylish...femei ninja ( asa le numesc ei pe cele acoperite total)...o multitudine de moschei ( oare asa se scrie?), chemarea la rugaciune de 5 ori pe zi ( absolut emotionanat), comert peste tot, culori, haos si pace la un loc.

Strada unde am inteles intr-adevar ce inseama multime ( la orice ora...si la 11.00 si la 4 dupa masa, si la 5 dimineata)...Istikalal Caddesi, care duce in cel mai cunoscut loc de distractie...Taksim ( locul unde am vazut cele mai multe taxiuri din viata mea, si asta fara sa aiba legatura cu numele zonei). N-am mai avut senzatia de aglomeratie asa de pe la festivaluri; apoi un bar foooarte rock....cu turci rockeri :))...... un dj la cel mai in voga club din oras, dans cu oameni noi...Intr-un cuvant un oras care nu doarme nicodata. Un fel de NY al Europei ( si Asiei, chiar :))

Wow..acum cand scriu imi dau seama cate lucruri am facut si vazut in doar 2 zile si jumatate si nici macar n-am zis de fiecare in parte :)
Am jucat table, am fumat narghilea, am baut Rak ( un fel de uzo, care se bea tot cu apa, numai ca nu e asa dulce)
,......si...bum, bum, bum.....am mancat! Oh da, am mancat! Special am lasat la final povestirea despre mancare. Salivez in timp ce scriu :)) si e 10 dimineata. Sa incepem cu inceputul: sea food in prima seara ( o sa ma rezum doar la enumerare, ca mi-e mai usor in momentele astea:)); so: un peste maree si bun, cu carne alba, cu o gramada de rucola in jur; creveti prajiti in unt, stavrizi , calamari proaspeti. Deabia ce-mi revenisem de pe urma acestor arome ce mi-au ramas in minte pana dimineata si am luat-o de la capat. Pe malul Bosforului, in briza usoara de la pranz, la soare, printre oameni galagiosi....alte arome:o tigaie calda cu un fel de omleta si cu pastrama de oaie si ceva sugiuc si legume, branza cu rosii si castraveti cu ulei, oua ochiuri cu pastrama....si, la piese de la resistance, kaimac ( un fel de unt mai moale) si miere. Atat de bun, incat, in drum spre casa mi-am cumparat provizii, asa ca ma bucur si acum de arome :)
Kebab si chioftea, un fel de kebab facut din intestine de oaie (kokorec)....numai bunatati :)

Si probabil ca n-as fi avut o impresie atat de buna si o astfel de viziune de ansamblu daca as fi fost turista ( stat la hotel, vizitat de una singura...). In schimb am stat in casa unoar oameni foarte deschisi si primitori, am iesit in continuu cu o gasca foarte tare...si pot sa zic linistita ca acum am prieteni si in Istanbul.
Intr-un cuvant, e un oras ce trebuie vazut.
Si, ca tot mi-a placut atat de mult.....m-am conformat. :)) Inchei cu Da ninja :D

Aucun commentaire: